Van Sotheby’s naar persoonlijke benadering
Het begon allemaal ruim dertig jaar geleden, toen Oscar Balkenende werkte bij Sotheby’s in Amsterdam. Dit is een van de meest prestigieuze veilinghuizen ter wereld, dat sinds 1974 actief is in Nederland.

Heden ten dage houdt men alleen nog kantoor in Amsterdam. Echter in de jaren ’90, toen Oscar er werkzaam was, was het een zeer actief, spannend en toonaangevend veilingbedrijf. Kunst en antiek werden in die jaren ‘hip & happening’.
Krenten uit de pap
Oscar trok met collega’s het land in om bungalows, villa’s en grachtenpanden te bezoeken. De aanleiding was uiteraard altijd een mooie inboedel: eeuwenoud porselein, een belangrijke kunstcollectie, antiek meubilair. Alles was mogelijk. Een prestigieus veilinghuis veilt alleen prestigieuze items, dus het was aan hen om de krenten uit de pap te halen.
Hogere opbrengst
Zoals Oscar zelf zegt: “Ik zag dan vaak dat er naast onze selectie nog genoeg pap overbleef. Na verloop van tijd begon ik me af te vragen wat daarmee gebeurde. Ik belde de mensen op en vroeg daar dan naar. Meestal vertelde men dan dat er na Sotheby’s een opkoper was gekomen die alles tegen betaling van, zeg, 4000 gulden, had meegenomen.
Dat klonk leuk, maar ik wist dat er nog voor een beduidend hoger bedrag aan handel in die woning aanwezig was geweest.” Dat dat anders zou moeten, realiseerde hij zich al snel. Inboedels zouden op een transparante manier afgewikkeld moeten worden en opbrengsten uit inboedels zouden aan de eigenaren ten goede moeten komen. En dit is, tot op de dag van vandaag, het uitgangspunt van Obelisk.

Transparante en gepaste afwikkeling
Oscar vertrok bij Sotheby’s en startte zijn eigen bedrijf. De eerste tijd werkte hij als wat we tegenwoordig ZZP’er zouden noemen. Vanaf het begin maakte hij er een gewoonte van om de woning en inboedel op foto’s vast te leggen. Als hij een woning leeg mocht maken, bleek de inboedel vaak een prima opbrengst te genereren. Overal werd verantwoording van afgelegd, zodat de notaris de erfgenamen een sluitend verhaal kon bieden. Oscar vertelt zijn team nog geregeld hoe hij ‘vroeger in zijn eentje een piano uit een flat haalde’. Die tijden zijn voorbij.
Obelisk is nu een groep nauw samenwerkende collega’s die met z’n allen zorg dragen voor transparante en gepaste afwikkeling van inboedels. Obelisk houdt alles in eigen hand. Van het vervangen van een voordeurslot (omdat je niet weet wie er allemaal toegang tot de woning heeft) tot het leegscheppen van dakgoten om lekkage te voorkomen; van het verdelen van de inboedel met erfgenamen tot het verkopen van een design lamp, het is allemaal teamwork.

Fotoarchief
Oscars ervaringen bij Sotheby’s zijn de basis voor de bedrijfsfilosofie. Omdat je alles zelf uitvoert, kun je al je stappen verantwoorden. De fotomapjes van vroeger zijn uitgegroeid tot een hele aparte service. Foto’s worden opgeslagen in digitale dossiers, ieder apart toegankelijk via een persoonlijke code, die bekeken kunnen worden door belanghebbenden zoals notarissen, bewindvoerders en bijvoorbeeld erfgenamen in het buitenland. De inboedel wordt op die manier inzichtelijk gemaakt en vervolgens in een helder proces afgewikkeld.
“Bijna al mijn medewerkers zijn al meer dan tien jaar bij me in dienst,” vertelt Oscar, “Ze zijn destijds het avontuur met me aangegaan en inmiddels zijn we een vertrouwd gezicht op veel kantoren. Die persoonlijke benadering en betrokkenheid, dat ligt ons gewoon het beste.”
