Een van de ergste dingen die ik ooit heb meegemaakt als executeur is een lijkgijzeling geweest. Ik ben nog nooit zo boos geweest als op dat moment. Ik werd voorgelogen en gechanteerd door een uitvaartonderneemster.

Wensen bij lokale uitvaatonderneemster
We kregen bericht dat een meneer was overleden. Zijn lichaam was zojuist gevonden door de thuiszorg. Politie in de woning, huisarts er nog bij. Inmiddels hadden we bericht gekregen van erfgename. Deze zei dat meneer een zo goedkoop mogelijke crematie wilde. En dat hij waarschijnlijk uitvaartwensen had laten vastleggen bij een zekere lokale uitvaartonderneemster. Dus die uitvaartonderneemster gebeld en gevraagd of meneer bij haar zijn wensen had vastgelegd. Dat bleek zo te zijn. Zij zou regelen dat meneer met een uur of twee zou worden opgehaald. Dan kon de huisarts ook weer gaan. Politie nam de sleutels mee. Wij zouden die de dag erop bij hen kunnen ophalen.
Ongespecificeerde offerte
De volgende dag hadden we telefonisch overleg met de uitvaartonderneemster. We wilden natuurlijk graag weten wat de uitvaartwensen van meneer waren. Die bleken er niet te zijn. Aangezien meneer kind noch kraai had, wilden we graag weten wat een technische crematie zou kosten bij haar. De ongespecificeerde offerte bedroeg ongeveer € 4.500. Reden om te vragen om een specificatie. Opvallend in haar specificatie was dat een pacemaker moest worden verwijderd en dat meneer nog verzorgd moest worden. Samen goed voor zo’n € 520. Daarnaast moest meneer met een rouwauto worden vervoerd en moesten er dragers zijn. Want dat had meneer voor zijn moeder ook zo gedaan. Voor argumenten dat het mortuarium had gezegd dat meneer zo lang had gelegen dat geen verzorging mogelijk was was de uitvaartonderneemster doof. Net als voor het feit dat meneer zelf had aangegeven de uitvaart zo goedkoop mogelijk te willen te houden,. De communicatie werd erg onplezierig.
Andere uitvaartondernemer
Voor ons reden om een andere uitvaartondernemer te vragen. Binnen een half uur alles geregeld. Technische crematie inclusief ophalen van meneer en een advertentie in het plaatselijke krantje voor € 2.600. Goed geregeld, dachten we. Toen ging de ellende met de uitvaartonderneemster nog een stapje verder. Onze uitvaartondernemer kreeg het lichaam van meneer niet mee. We moesten eerst € 900 betalen voor het ophalen van meneer. 900 euro! Voor een ritje van 10 minuten, nog geen 10 kilometer. Dit bedrag moest eerst worden betaald. Dan pas konden we meneer laten ophalen door onze uitvaartondernemer. Ondanks het onredelijk hoge bedrag, wilde de uitvaartonderneemster de nota niet verlagen. Na een paar uur hebben we uiteindelijk de nota voldaan. We hadden geen keuze dan te betalen. Gelukkig hebben we de chantage in de mail staan en kunnen we een klacht indienen bij de BGNU. Haar zullen we nooit meer vragen.
Met dank aan de Stichting Sociale Uitvaartzorg voor hun snelle actie en menselijke maat. Zij bewijzen dat uitvaartzorg echt anders kan.
