Persoonlijke communicatie naast zakelijke

Persoonlijke communicatie

Dinsdagmiddag. Op het programma staat een bespreking over een verklaring van erfrecht. De bespreking wordt gedaan door een collega. Ik ben toehoorder. We hebben evenveel ervaring en willen graag van elkaar leren. We zijn benieuwd hoe de ander diverse soorten besprekingen aanpakt. Vandaag is het mijn beurt om van haar te leren.

Madelon Backelandt, meester voor meesters
Madelon Backelandt, coach en trainer bij Meester voor Meesters

Durf jij persoonlijk te communiceren?

De cliënten nemen zwijgend plaats aan de spreektafel. Mijn collega steekt van wal. “Uw echtgenoot en vader heeft volgens het Testamentenregister zes jaar geleden een testament opgesteld bij dit kantoor. In het testament staat…“ Tijdens haar uitleg zie ik de cliënten heen en weer schuiven op hun stoel. Ze kijken om zich heen en lijken niet alles te horen wat er gezegd wordt.
Drie kwartier later rondt ze haar verhaal af. In antwoord op haar vraag of ze alles begrepen hebben, halen ze lichtjes hun schouders op en knikken met hun hoofd. Nee, geen vragen.

Emotionele en zakelijke onderwerpen

Donderdagochtend. Wederom staat er een bespreking over een verklaring van erfrecht op het programma. Dit keer zal ik de bespreking doen. De cliënten nemen plaats. Ik schenk de koffie in. “Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder. Heeft u een mooie afscheidsbijeenkomst gehad?” In mijn ooghoeken zie ik de ogen van mijn collega groter worden. Ze schuift ongemakkelijk op haar stoel en kijkt naar een punt op de muur voor haar. 
De schouders van mijn cliënten ontspannen. Ze zuchten een keertje diep en zij neemt het woord. “Ze was al een poosje ziek, haar overlijden kwam niet geheel onverwachts en toch… Het was een mooie uitvaart, er waren veel mensen en we hebben als kinderen nog kort iets over onze moeder verteld.”
“Wat fijn. Het zijn altijd emotionele dagen waarin je vaak geleefd wordt.” Er volgt een knik en een zucht als antwoord. “En dan moeten er nu óók nog allerlei zakelijke en administratieve dingen geregeld worden.” Nu gaan ze allebei iets rechterop zitten. Ogen die tegelijk verontrust en alert kijken. Ik glimlach. “Gelukkig kan ik jullie daar bij helpen. Ik zal jullie meenemen in het bos van regels en te regelen zaken. Stel tussendoor vooral alle vragen die jullie hebben.”
Drie kwartier later is alles verteld en zijn hun vragen beantwoord. “Een pak van mijn hart, dank u wel”, zegt zij. Hij zwijgt. Zijn warme handdruk spreekt voor zich.

Persoonlijke communicatie in notariaat

In het notariaat is het niet altijd vanzelfsprekend om met de emoties in de kamer te werken. En toch…Een paar maanden later zit ik weer bij een bespreking van mijn collega. Toevallig staat er weer een verklaring van erfrecht op het programma. De cliënt neemt plaats aan de spreektafel en mijn collega steekt van wal. “Gecondoleerd met het verlies van uw zus. Heeft u goed afscheid kunnen nemen?”

Durf jij net als mijn collega jouw blik te verbreden en te luisteren naar de lichaamstaal van je cliënten? Durf jij je standaard verhaal even los te laten en ruimte te maken voor persoonlijke communicatie en het persoonlijke verhaal van cliënten?

Neem dan contact met me op, ik help je graag!

Delen