header stelling (bij)scholing

Hoe organiseer je voldoende (bij)scholing voor je medewerkers?

In de rubriek De Stelling geven ondernemers en managers hun mening

Deze keer de stelling:

Hoe organiseer je voldoende (bij)scholing voor je medewerkers?

Zowel voor een medewerker als voor een organisatie is het belangrijk dat een medewerker zich ontwikkelt. Maar hoe organiseer je de ontwikkeling van je werknemers? Biedt leren op de werkvloer misschien ook genoeg mogelijkheden tot ontwikkeling? En hoe motiveer je medewerkers om zich te laten scholen? Bied je bijvoorbeeld nieuwe carrièrekansen zoals bijvoorbeeld functie-uitbreiding of promotie?

We vroegen het ons panel

Deelnemers De Stelling

Hoe organiseer je voldoende (bij)scholing voor je medewerkers?

Wendy van Mieghem, auteur

Wendy van Mieghem

Ik ondersteun organisaties met het verzorgen van Incompany leertrajecten

Ontwikkelmogelijkheden zijn vaak minstens zo belangrijk als salaris

Voor steeds meer mensen zijn de ontwikkelmogelijkheden bij een werkgever minstens zo belangrijk als het salaris. Hoe is de werksfeer? Hoeveel ruimte is er om te mogen en kunnen leren? En wordt er dan ook iets gedaan met jouw input? Een emotioneel veilig werk- en leerklimaat creëer je met elkaar. Het is een proces dat je niet kunt voeden met een losse training.

Als strategisch adviseur en trainer ondersteun ik organisaties met het verzorgen van Incompany leertrajecten. Een leertraject biedt de veiligheid, structuur en contactmomenten (online en/of offline) waarbij mensen gedurende langere tijd aandacht schenken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Een dergelijk traject is niet per se duurder dan losse trainingen maar het levert wel veel meer op.

Door mijn expertise en jarenlange ervaring bevat een leertraject meer samenhang en duurzame effectiviteit, waarbij werknemers zelf meer zorg leren dragen voor de onderstroom in contact en communicatie. Zo kunnen mensen individueel en gezamenlijk een duurzaam en effectief veranderproces doorlopen. Een leertraject kan zich bijvoorbeeld uitbetalen in een houdings- en cultuurverandering, verbeterde samenwerking, hogere klantgerichtheid, verbeterde communicatie en een algehele kwaliteitsverbetering. 

Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met me op: 06-28843480.

Wendy van Mieghem
Strategisch adviseur en psycholoog van opleidingsinstituut Bewustleven.eu 

Gert Boerema, Martini Media bv

Gert Boerema

Leren een continue en cyclisch proces

Van senior medewerkers valt veel te leren

Het is zeker voor zowel de medewerker als de organisatie belangrijk dat iemand zich ontwikkelt. Er valt altijd wat te verbeteren en je bent nooit te oud om te leren. Wij werken veel met interne praktijktrainingen op de werkvloer. Daarbij maken wij meestal gebruik van ervaren senior medewerkers, want van hen valt veel te leren.
Bij ons is leren een continue en cyclisch proces. Uitgangspunt voor de training is vaak observatie van gedrag. Aan de hand daarvan analyseren we wat er verbeterd kan worden en hoe dat dan zou kunnen. Vervolgens gaat de medewerker ‘oefenen’. Dit gebeurt bij ons meteen door toepassing in de praktijk. Natuurlijk wordt ook het nieuwe gedrag geobserveerd en daarmee begint de cyclus weer opnieuw.
Als je je wilt ontwikkelen moet je goed naar jezelf kijken en luisteren. Feedback van een ervaren collega helpt daarbij. Natuurlijk zijn er ook bij ons soms trainingen of cursussen nodig waarvoor de kennis niet in huis is. Vanzelfsprekend huren wij dan elders de expertise in.

Gert Boerema
Directeur Martini Media bv

Karel-Knoester-Sensolid

Karel Knoester

Het verzorgen van opleiding, training en coaching is onze corebusiness

Ons team hoeft niet extra gemotiveerd te worden

SenSolid’s core business is het verzorgen van opleiding, training en coaching, gericht op persoonlijke ontwikkeling en professionele groei. Het spreekt dus vanzelf dat al onze medewerkers de kans wordt geboden om zichzelf permanent te kunnen blijven ontwikkelen en daardoor ook door te groeien.

We verkeren in de gelukkige omstandigheden dat ons team daar totaal niet extra voor gemotiveerd voor hoeft te worden. Dit is natuurlijk ook het resultaat van ons aannamebeleid, wat resulteert in een enthousiast en gemotiveerd team om gezamenlijk en individueel de gestelde doelen met veel plezier te behalen!

Drs. Karel Knoester
Directeur SenSolid B.V. | SenSolid Training & Coaching

Liana van de Vendel - Next impuls

Liana van de Vendel

Onderschat de kostbare praktijkkennis van ervaren medewerkers niet

Sollicitatieproces online

Een opmerking die ik veel hoor, is: “Maar die medewerker heeft al 15 jaar ervaring?! Dan mag ik er toch vanuit gaan dat hij/zij die materie beheerst?’ En dan antwoord ik steevast: “Waar baseer je dat op? Hoe stemmen jullie intern de leerbehoefte op elkaar af? Hoe weet je wat hij/zij nodig heeft voor verdere loopbaanontwikkeling?

Meestal wordt bijscholing gezien om nótariële kennis te vergaren via externe scholing. Deels is dat zo; doch onderschat de kostbare praktijkkennis van ervaren medewerkers niet. Zij beschikken over een schat aan ervaring (notarieel, structuur/processen, regionale gebruiken, relaties) die minder bedreven medewerkers zoveel praktische handvatten kunnen meegeven om zich nog beter te ontwikkelen. Juist nu de arbeidsmarkt krap is en de werkdruk hoog, is de oplossing: ‘zélf opleiden’. Koppel een oudere medewerker als een persoonlijke mentor aan een jongere en werk samen een concreet opleidingsplan voor één jaar op papier uit en evalueer tweemaandelijks over de voortgang.

Naast notariële (bij)scholing expandeert de vraag naar ontwikkeling op menselijk vlak. Vanuit de kernbehoefte om een waardevolle betekenis te geven aan het (werk)leven: Wie ben ik en wat past nu echt bij mij? Hoe geef ik (nog) meer vorm aan het inzetten van mijn kwaliteiten? Ontwikkeling op zingevingniveau zal steeds belangrijk worden, ook in het notariaat.

Liana van de Vendel
Coach | Trainer | Recruiter
www.nextimpuls.nl  | info@nextimpuls.nl

Lees meer over:
Delen