communicatie praat met elkaar, niet over elkaar

Communicatie met elkaar, niet over elkaar

“Is er verder nog iets dat van belang is in dit gesprek?”, vraag ik. De notaris en de medewerker kijken elkaar heel vluchtig aan. Dan richten ze weer hun blik op mij. Hun non-verbale communicatie spreekt boekdelen.

Mr. T.M.E. Willemse-Swagemakers Coach, trainer, opleider en voormalig kandidaat-notaris
Mr. T.M.E. Willemse-Swagemakers Coach, trainer, opleider en voormalig kandidaat-notaris

Weerstand door slechte communicatie

Ze zitten allebei met een gesloten houding aan tafel. Demonstratief met de armen over elkaar. De een lijkt steeds bozer te worden, de ander kruipt steeds meer in haar schulp. Ik voel bij beiden de weerstand. Weerstand ten opzichte van elkaar. Weerstand om dit gesprek te voeren. En weerstand om te zeggen wat ze écht denken of vinden. Het kost hen allebei veel energie. Hun onderlinge frustratie bepaalt intussen de sfeer op kantoor. ‘Kun jij ons hierbij helpen?’, was de vraag die ik kreeg van de notaris.

Irritatie en frustratie

Nu zit ik hier met ze aan tafel. De notaris en medewerker zitten aan de ene kant, ik zit aan de andere kant. De spanning is om te snijden. Na wat vragen aan de een en dan aan de ander begin ik te benoemen wat ik zie. De een is gefrustreerd omdat afspraken niet zijn nagekomen. De ander is geïrriteerd omdat de ander niet luistert naar de uitleg waarom dat is gebeurd en wat er wél is gedaan.
Dit op het oog simpele voorval leidt bij beiden onderhuids tot frustratie. Die frustratie wordt vervolgens over en weer op elkaar geprojecteerd. Dat zorgt voor de nodige spanningen. Die spanningen zorgen er vervolgens voor dat de één afhaakt en de ander steeds meer in de schulp kruipt. Ze begrijpen elkaar totaal niet (meer). Daarnaast is het voor allebei onveilig om zich uit te spreken.

Stel vragen en communiceer!

Mijn tip aan ieder van jullie die deze situatie (h)erkent: stel vragen. Een van de allerbelangrijkste dingen die ik als coach geleerd heb, is dat ieder van ons naar de wereld kijkt door onze eigen bril. ‘We do not see things as they are, we see them as we are-or, as we are conditioned to see it, aldus Stephen R. Covey. Onze persoonlijke waarden, normen en overtuigingen bepalen onze blik.
Door elkaar vragen te stellen kun je erachter komen hoe de ander een situatie ziet. En vul niet in voor de ander (NIVEA), maar toon oprechte interesse omdat je wilt ontdekken waarom de ander iets denkt of vindt. Zo kun je weer in gesprek komen met in plaats van over elkaar.

Verschillende normen

Onderhuids kan bijvoorbeeld bij de één de norm zijn: ‘afspraak is afspraak’ en bij de ander ‘als je je best maar doet’. Deze persoonlijke waarden, normen of overtuigingen hoeven niet met elkaar te botsen, maar de ervaring leert dat dit wel degelijk het geval kan zijn. Als de frustraties die daardoor worden veroorzaakt niet uitgesproken worden, ontstaat over en weer weerstand. En dat beïnvloedt je werk. Het zorgt er vaak voor dat er op de werkvloer over in plaats van met elkaar wordt gepraat.

Goede communicatie helpt

Heb jij een dergelijke situatie op kantoor en wil je praktische tips? Bel of mail me vrijblijvend. Ik denk graag met je mee hoe je, in jouw concrete geval, een issue (veilig) bespreekbaar maakt.

Delen