Maak het verschil met hóe je iets zegt

C’est le ton qui fait la musique

Op een alledaagse werkdag in 2009 stap ik bij de notaris binnen. Als kandidaat-notaris maak ik deel uit van de PR-commissie van kantoor. Morgen hebben we weer een vergadering en de vorige keer heeft hij mij gevraagd om mee te denken over een laagdrempelige manier waarop we cliënten kunnen benaderen. 

Mr. T.M.E. Willemse-Swagemakers, Meesterlijk Contact
Mr. T.M.E. Willemse-Swagemakers, Coach, trainer, opleider en voormalig kandidaat-notaris

Ja, maar…

Gisteravond was ik met een vriendin in gesprek. Voor de zoveelste keer probeer ik haar uit te leggen wat ik nu eigenlijk inhoudelijk doe qua werk. Nog steeds denkt ze dat een akte ontstaat ‘met 1 druk op de (tekstverwerker) knop’. Terwijl ik met haar aan het praten ben, krijg ik een briljant idee (in mijn beleving dan hè 😉). Als mijn vriendin zo denkt, denken vast meer mensen zo over een notariskantoor. En zeer waarschijnlijk ook onze cliënten. Ik heb een -voor die tijd vooruitstrevend- idee en stel het volgende voor aan de notaris: ‘als we nu eens via sociale media een kijkje in onze keuken geven en onze cliënten op een toegankelijke manier vertellen over kantoor en laten zien wat er achter de schermen gebeurt.

Dat is toch een tof idee?!’ Daarop spreekt mijn baas de legendarische woorden: ‘Ja, maar, heb je dan ook gedacht aan…’ Om te vervolgen met een opsomming van allerlei redenen waarom we mijn idee vooral níet zouden moeten uitvoeren…’.

Sluit de communicatie aan op de ander

De manier waarop je iets zegt

Wat is de moraal van deze casus los van de inhoud? Natuurlijk kun je iets vinden van mijn voorstel van destijds. Waar het mij om gaat in dit voorbeeld, is dat zowel ik als de notaris in kwestie een ander voorkeursgedrag hebben en een andere voorkeursmanier van communiceren. Als je weet hoe dit werkt, kun je in je communicatie aansluiten bij de ander, waardoor je de inhoud van je verhaal beter bij de ander over de bühne krijgt, de ander je mogelijk beter begrijpt en/of wel kan horen wat je bedoelt of zegt. Dat is niet alleen handig en van belang in communicatie binnen kantoor, maar juist ook extern, in gesprekken met cliënten. Met de manier waarop je iets zegt, maak je het verschil.

Gratis DISC-test

Wil jij helder krijgen welk type mens jij bent om het te kunnen gebruiken in jouw wijze van communicatie? Doe dan een gratis DISC-test om inzicht te krijgen in jouw persoonlijkheidsprofiel via www.discfactor.nl/gratisdisctest/ of vraag via info@meesterlijkcontact.nl een wetenschappelijk gevalideerde DISC-Analyse aan met persoonlijke uitleg.

nOTARIAAT nIEUWSbRIEF

Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief